Ingen forpligtelse – 14 dages fuld returret!

Log ind

Hej

77 30 20 10
Din indkøbskurv er tom.

Verdens dybeste sølvskat

SS City of Cairo blev genopdaget i 2013. Verdens dybeste skibsskat blev bjærget fra over 5150 meters dybde.

SS City of Cairo var et passagerskib, som knapt var blevet husket, hvis det ikke havde været for en dramatisk afslutning på skibet, og et nyt liv for lasten.

Dramatisk og livsfarligt for City of Cairo

Før Anden Verdenskrig begyndte passagerskibe at få konkurrence fra flyrejser. For at få tingene til at løbe rundt, var det meget almindeligt, at passagerskibe også tog last med. Dette var kendt både blandt tyskere og britere. Da Anden Verdenskrig begyndte, blev mange passagerskibe rekvireret eller pålagt at tage vigtig last med. Ofte skete dette uden at hverken besætning eller passagerer vidste, hvad lasten bestod af.

Sådan var det for SS City of Cairo. Skibet var 28 år gammelt, da det begav sig ud på en rejse den 1. november 1942. Der var i alt 301 personer om bord, med omkring en tredjedel passagerer og resten besætning og soldater. Men alle var klar over farene. Hvert øjeblik kunne ubåde eller krigsskibe sænke dem.

"Beklager for at have sænket jer"

De tyske ubåde var meget koordinerede og kendte skibenes ruter godt. Dette medførte, at en tysk ubåd angreb City of Cairo den 6. november, fem dage efter afgang. Skibet var 800 kilometer fra St. Helena, 1600 meter fra Afrika og 3200 meter fra Brasilien. En torpedo ramte skroget, og skibet begyndte at synke. Den tyske kaptajn Karl-Friedrich Merten var en gentleman, og lod alle gå i redningsbådene. Kun seks personer døde efter torpederingen. Merten noterede, at der ikke var nogen tyske krigsfanger om bord og sagde derefter de berømte ord: "Godnat og beklager, at vi har sænket jer".

Det var Merten, der forklarede, hvor langt redningsbådene skulle sejle for at nå land. Heldigvis var der flere officerer i de forskellige redningsbåde. Der var også tilstrækkeligt med kompasser, men kun få sekstanter. Det var et problem. Det nemmeste var at sejle mod Brasilien, det handlede bare om at finde strømmene. Det var dog også længst væk og med dårlig forsyning af rationer. Afrika var heller ikke umuligt, men stadig langt væk og uden hjælp fra strømmene. St. Helena var klart tættest på, men det var nemt at gå forkert.

De besluttede at prøve at ramme St. Helena. Det blev en farlig rejse, og yderligere 100 mennesker døde til sidst.

City of Cairo genopdages

Til sidst, næsten to uger efter at båden sank, blev 195 mennesker reddet af skibet SS Clan Alpine. Det, som altså ikke var kendt på det tidspunkt var, at der lå 22.000 sølvmønter på havets bund. Disse var britiske indiske rupee fra Victoria, Edward VII og George V. Sølvværdien i sig selv var enorm. Man kan undre sig over, hvordan disse sølvmønter havde ændret krigen, hvis de var nået frem til London. Men skibet tog værdierne og hemmelighederne med sig i sin dybe grav. Det blev dog kendt efter krigen. Mange ønskede at finde skibet, men der var to store problemer. Det første var, at få vidste, hvor det lå. Det andet var, at det lå 5.181 meter under havet. Ikke bare kunne ingen overleve der, der var også meget få genstande, der nåede så dybt ned.

Mod slutningen af 2000'erne begyndte udviklingen dog hurtigt, at gå i den rette retning og i det rigtige tempo. Vraget af Titanic, der lå på mere beskedne 3.700 meters dybde, drev forskningen. Et andet skib, SS Gairsoppa, lå på 4.700 meters dybde. Og i 2013 blev skibet så lokaliseret, og sølvbarrene blev bjærget op. Rekorden var dog kortvarig, den 23. juli blev de sidste barrer bjærget op. Den 25. september samme år blev mønterne fra SS City of Cairo altså bjærget op.

Nu er disse mønter altså tilgængelige med en helt fantastisk historie.